بررسی آلاینده های نیروگاه ‌های کشور به‌ صورت لحظه‌ای

بررسی آلاینده های نیروگاه ‌های کشور به‌ صورت لحظه‌ای

جلوگیری از تولید آلودگی به ‌مراتب نسبت به دفع آلودگی هزینه ‌های کمتری دارد و یکی از اقدام ‌های سازمان بهره ‌وری انرژی ایران برای به حداقل رساندن اثر نیروگاه ‌ها بر محیط زیست٬ توجه به مکان‌ یابی آنها است که کار کم هزینه‌ تری درمقایسه با سایر طرح ‌ها است.

مدیر دفتر محیط زیست سازمان بهره ‌وری انرژی ایران از پایش زیست‌ محیطی نیروگاه ‌های کشور به ‌صورت آن‌لاین خبر داد. مهندس “رضا صمدی” اظهار داشت: عمده برق کشور ازطریق نیروگاه‌ های حرارتی و مابقی ازطریق نیروگاه ‌های آبی٬ انرژی‌های نو و نیروگاه اتمی تامین می‌ شود.

وی افزود: از مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های نصب ‌شده در کشور 22 درصد به واحدهای بخاری٬ 35 درصد به واحدهای گازی٬ 25 درصد به واحدهای سیکل ترکیبی٬ 15 درصد برق ‌آبی و مابقی به واحدهای دیزلی٬ اتمی و انرژی‌ های نو اختصاص دارد.

وی ادامه داد: گاز طبیعی٬ مازوت و گازوییل سوخت ‌های فسیلی هستند که در نیروگاه‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرند اما بخش عمده سوخت نیروگاه ‌ها به گاز طبیعی تعلق دارد. وی با بیان اینکه سازمان بهره ‌وری انرژی ایران از ابتدا به ‌دنبال راهکارهای جلوگیری از آلودگی زیست ‌محیطی بوده است، گفت: جلوگیری از تولید آلودگی به‌ مراتب نسبت به دفع آلودگی هزینه‌ های کمتری دارد و یکی از اقدام‌های سازمان بهره ‌وری انرژی ایران برای به حداقل رساندن اثر نیروگاه‌ ها بر محیط زیست٬ توجه به مکان ‌یابی آنها است که کار کم هزینه‌ تری درمقایسه با سایر طرح‌ها است.

وی اظهار داشت: براساس این طرح، تمام مکان‌ هایی که از نظر اقتصادی٬ فنی و زیست‌ محیطی قابلیت احداث نیروگاه داشته است، شناسایی و نقاط بهینه انتخاب شد.

وی تصریح کرد: معمولا نیروگاه‌ ها با استفاده از گاز طبیعی استانداردهای زیست محیطی را دریافت می‌کنند، اما طبیعی است که در زمستان با در اولویت قرار گرفتن تامین گاز شهری، مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ ها افزایش و به‌ دنبال آن میزان آلایندگی نیروگاه ‌ها افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت نیرو و تاکید وزیر نیرو بر استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه‌ های حرارتی است، افزود: بیش از 90 درصد نیروگاه‌ های کشور امکان استفاده از سوخت گاز طبیعی را دارند و تعداد بسیار محدودی نیروگاه که از شبکه گاز دور هستند، امکان استفاده از این نوع سوخت را ندارند.

وی از پایش و مانیتورینگ زیست‌محیطی نیروگاه‌ های کشور به‌ صورت آن‌لاین خبر داد و گفت: اگر اطلاعات درستی از نیروگاه‌ ها در اختیار نباشد، امکان برنامه‌ ریزی برای کنترل آلودگی آنها امکان ‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برخی نیروگاه‌ ها تجهیزات پایش آن‌لاین و لحظه‌ای را نصب کرده و تعدادی دیگر از نیروگاه‌ ها در حال نصب هستند تا پایش به‌ صورت لحظه‌ای صورت بگیرد.

بررسی آلاینده های نیروگاه ‌های کشور به‌ صورت لحظه‌ای
 
close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog