شیر انبساط (EXPANSION VALVE)

سومين جزء اصلی سيکل تراکمی ، شير انبساط است، اين شير دو وظيفه مهم بر عهده دارد:

1- کاهش دما و فشار مايع مبرد.

2- کنترل دبی مايع ورودی به اوپراتور توسط دمای گاز خروجی از اوپراتور .

شيرانبساط در انواع ترموستاتيک و الکترونيک موجود می باشد.

شیر انبساط

مبنای عملکرد شير انبساط ترموستاتيکی بر اساس اختلاف فشار موجود است .شير انبساط دارای يک بالب حساس می باشد که روی لوله خروجی اوپراتور(خط مکش) نصب می شود.

طرز کار سوپايپ درون شير :

طرز کار سوپايپ درون شير بسيار ساده است، هنگاميکه حباب حساس گرم می شود، قسمتی از مايع داخل آن تبخير شده و بوسيله لوله موئين ، فشاری بر روی ديافراگرام وارد کرده و ديافراگرام بسمت بدنه حرکت می کند. اين امر سبب حرکت سوپاپ و جدا شدن آن از نشيمنگاه شده و موجب ورود مايع مبرد به اوپراتور می شود.

اين امر آنقدر تکرار ميشود تا اوپراتور کاملاً خنک شده و لوله های مکش نيز شروع به خنک شدن نمايند. اگر لوله مکش که حباب حساس به آن متصل است به اندازه کافی خنک(سوپرهیت صفر) شود ، فشار به ديافراگرام شده و ديافراگرام به محل قبلی خود حرکت کرده و سوپاپ بسته می شود و در نتيجه ، دبی مبرد داخل اوپراتور کم خواهد شد.

شير انبساط ترموستاتيک دارای يک ارتباط  جهت متعادل کننده فشار  Equalizerنيز می باشد که فشار دو طرف ديافراگرام را بمنظور عملی که شرح دادیم متعادل مي نمايد.

کاربرد :

گرچه در انتخاب شير انبساط تا حدی آزادی عمل وجود دارد، ولی اگر شير خيلی بزرگ انتخاب شده باشد اغلب باعث تغذيه اضافی شده و ممکن است باعث عبور مايع از اوپراتورو سرريز آن به کمپرسور شود همچنين شيری که خيلی کوچک باشد مايع غير کافی از خود عبور داده ، به نحوی که نقطه تعادل در فشار مکش کمی رخ داده و ظرفيت سيستم را کاهش ميدهد.

دو دليل معمول عبور بخار و درنتيجه کمبود گذر جرمی کم و دوم،عدم خنک شدن کافی و در نتيجه سوختن کمپرسور است.

مسئله ای که وقوع آن کم هم نيست ،اين است که شير، سيال مبرد غير کافی از خود عبور دهد زيرا بخار در ورود به شير با مايع مخلوط ميشود. حجم مخصوص بالای بخار در مقايسه با مايع به معنی اين است که شير فقط جزئی از گذر جرمی مبرد را مي تواند بصورت مايع عبور از خود بدهد.

دو دليل معمول عبور بخار و در نتيجه کمبود گذر جرمی مبرد در شير:

عبارتند از:

١ – شارژ غير کافی

٢ – ارتفاع زياد شير انبساط بالای کندانسور يا رسيور

اگر شير بالاتر از کندانسور يا سيور نصب شده باشد ، اختلاف در ارتفاع استاتيک ممکن است فشار را به قدری تقليل دهد که در ورود به شير مقداری از مبرد به بخار تبديل گردد که جهت جلوگيری از بروز اين مشکل کندانسور بايد طوری طراحی شود که مبرد خروجی از آن بصورت مادون سرد باشد تا در نهايت در صورت کاهش فشار در اثر اختلاف ارتفاع و يا تبادل حرارت با محيط ( در صورت طولانی بودن مسير از رسيور تا شير انبساط )  این اطمینان حاصل شود که مبرد قبل از تغذیه شیر انبساط تبخیر نمی شود.

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog