رسیور

هنگامي كه از يك كندانسور تبخيري، كندانسور هوايي با يك كندانسور لوله در لوله، بدون زير سردسازي (subcooler)استفاده مي شود، لازم است تا مبرد تقطير شده در مخزني به نام دريافت كننده يا رسيور جمع آوري شود. رسيور همچنين مي تواند تمام گاز مبرد موجود در سيستم را در وضعيت پمپ داون در خود نگهداري كند. رسيور معمولا يك مخزن فولادي كوچك است كه داراي شيرهاي قطع و اطمينان مي باشد.

دريافت كننده مايع مبرد (Receiver)

رسيور روي خط مايع (قسمتي از سيكل تبريد كه مبرد در فاز مايع قرار دارد) و بين كندانسور و فيلتر دراير نصب مي شود. مخزن رسيور در تمام شرايط عملياتي سيستم بايد با مقداري مايع و مقداري گاز پر شود. رسيور در سيستم هايي كاربرد دارد كه حجم اواپراتور در مقايسه با كندانسور زياد باشد و محدوده عملكرد وسيعي موردنظر باشد و يا سيستم هايي كه عمليات پمپ داون در آنها پيش بيني شده است.

رسيور همچنين مي تواند به عنوان مخزن سرويس، جهت نگهداري مايع مبرد در هنگام انجام عمليات تعميراتي روي اجزاء سيستم به كار برده شود. برخلاف اكثر سيستم ها، آن دسته از سيستم هاي تبريد كه از اواپراتورهاي هوا- مبرد (كويل هاي DX) در شرايط مختلف استفاده مي كنند، اغلب نياز به بكارگيري رسيور دارند:

هر چند كه منافع زيادي در استفاده از رسيور وجود دارد، اما در بسياري از سيستم ها دلايل محكمي براي اجتناب از آن ارائه شده است؛ به دليل اينكه سيال مبرد در رسيور به صورت گاز- مايع مي باشد، انجام عمليات زير سردسازي يا به طور كلي منتفي است و يا بسيار ناچيز مي باشد. اين موضوع تفاوت مهمي بين سيستمهاي شامل رسيور و سيستم هاي فاقد آن مي باشد. به اين ترتيب با وجود زير سردسازي ناچيز، هر گونه افت فشار يا انتقال حرارت به مبرد باعث پديده فلاش گاز يا تبخير پيش از موعد مبرد خواهد شد. اين بدان معني است كه شير انبساط امكان انجام صحيح عمليات خود را از دست خواهد داد. در اين گونه موارد براي دستيابي به زير سردسازي جايگزين، يك زير سردكننده مجزا پس از رسيور نصب خواهد شد.

 

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog