کندانسور های هوایی

کندانسور جزیی از قطعات سیکل برودت می باشد که وظیفه دارد گرمای جذب شده به وسیله ی مبرد را که طی فرآیند تبخیر جذب شده است به محیط دفع کند که البته به این گرما گرمای ناشی از فرآیند تراکم را نیز باید اضافه کنیم همین امر موجب میشود سایز کندانسور در مقایسه با دیگر اجزای سیکل برودت بزرگتر باشد .از آنجایی که گرمای دفع شده در دمای بالا و فشار بخار بالا تا نقطه ی اشباع مبرد افت می کند و بخار داغ به مایع تبدیل می شود نام این مبدل کندانسور نام گذاری شده است .

متداول ترین نوع کندانسور های هوا خنک تشکیل شده از تعدادی لوله و فین که تشکیل دهنده ی کویل کندانسور هستند و اجازه دفع حرارت جذب شده به محیط بیرون را می دهند در سیستم های تبرید عمل دفع حرارت به محیط با دمیدن یا مکیدن هوا به این کویل انجام می شود .                                                                                                           

کندانسور های هوا خنک دارای سادگی زیادی در نصب هستند و همچنین تعمیر ونگهداری ساده تر  و کم هزینه از نقاط قوت استفاده از این نوع کندانسور ها است ، اگر چه تامین هوای تازه برای کارکرد صحیح آنها اهمیت زیادی دارد.در کندانسور های با ظرفیت بالا و سایز های بزرگ به علت نصب فن های بزرگتر نویز بیشتر می شود که این مشکل با نصب فن های مجهز به والرینگ کمترمی گردد.

کندانسور hch80

 

 

در مناطق حاره ای  که دمای بالاتر محیط باعث افزایش فشار کندانس می شود کارکرد مناسب کندانسور مستلزم انتخاب  درست آن از نظر سطح تبادل است که در این صورت کارکرد آن تضمین می شود . کندانسور های هوا خنک برای سالیان متمادی در مناطق گرم و خشک که آب در دسترس نبود کارکرد خود را ثابت کرده اند ، به دلیل دسترسی سخت تر به منابع آبی در مناطق دارای جمعیت بیشتر قابل پیش بینی است که در سالهای آینده استفاده از کندانسور های هوا خنک بیشتر خواهد شد .

کویل حرارتی و برودتی

در شرایطی که فضا و ظرفیت اجازه دهند سعی می شود تا حد امکان کندانسور دارای ردیف لوله های کمتری باشد به این دلیل که هوای عبوری از هر ردیف لوله در مرحله ی بعدی ظرفیت کمتری جهت پذیرش حرارت دارد و این امر موجب کاهش ظرفیت کندانسور می شود و راندمان آن را در مقایسه با کویل کندانسوری با همین ابعاد کاهش می دهد.

از نظر قرار گیری فن کندانسور در مکش یا دهش قرار گرفتن فن در حالتی که هوا به داخل کندانسور مکیده می شود به دلیل جریان هوای یکنواخت در ورود به کویل کندانسور باعث بالا رفتن راندمان کندانسور می شود .

سیستم های برودتی که مجهز به کندانسور هوا خنک هستند و نیاز به کارکرد در فصول سرد سال دارند در معرض آسیب به علت افت فشار خط مایع هستند که برای حل این مشکل باید از تجهیزاتی استفاده کرد که فشار خط مایع را در محدوده مناسب کنترل کنند، این مساله به ویژه در دستگاه هایی که از شیر انبساط ترموستاتیکی یا لوله مویین استفاده می کند .بروز می کند ، زیرا شیر های انبساط ترموستاتیک و لوله های مویین به دلیل کنترل های ساده تردر ساختار خود به اختلاف فشار خط مایع و فشار اواپراتور که ناشی از فشار تبخیر است حساس تر هستند.

کندانسور دوبل hcv

کاهش فشار خط مایع منجر به عدم تغذیه صحیح اواپراتور می شود ، تغذیه نا منظم اواپراتور خصوصا در کویل های تهویه ای باعث تشکیل برفک بر روی سطح کویل میشود که کنترل رطوبت را غیرممکن می کند همچنین سرعت پایین مبرد و فشار کارکرد پایین تر اواپراتور موجب می شود که روغن در حین عبور از اواپراتور در داخل اواپراتور گیر بیفتد که در نتیجه ی این امر کمپرسور با کسری روغن مواجه می شود .

جهت کاکرد مناسب  کندانسور از نظر فشار کاری راهکار های مختلفی وجود دارد که میتواند این مساله را تضمین کند ، برای مثال کنترل دبی هوای عبوری از روی کویل به وسیله لوور ها (دمپر یا دریچه ها ) که می توانند به صورت دستی یا موتور دار باشند ویا کنترل سرعت فن ها به وسیله ی درایو کنترل فرکانس که البته ساده ترین راه  کنترل توالی روشن و خاموش شدن فن ها می باشد.

منبع : Copeland Refrigeration Manual AE102_R2

 

برخی مزایای کندانسور های هوایی آرشه کار

1- بدنه از جنس ورق فولادی با روکش رنگ پودری الکترو استاتیک می­باشد که در مقابل آسیب­های ناشی از عوامل جوی و یا خوردگی مقاوم است . ضخامت ورق با توجه به ابعاد دستگاه انتخاب می­گردد تا از لرزش بدنه جلوگیری شود. محل ستقرار کمپرسور بر روی شاسی، قابلیت جابجایی و نصب انواع کمپرسور را دارد .کندانسور hcv

2- کویل کندانسوری سری HCH وHCS  از لوله مسی 3/8  اینر گروو با آرایش مثلثی و فین­های موجدار آلومینیومی با فاصله فین2.9mm تولید می­شوند. موج­های سینوسی که روی فین­ها ایجاد می­شود ، علاوه بر افزایش سطح تبادل حرارت باعث ایجاد جریان مغشوش و درنتیجه افزایش ضریب انتقال حرارت می­گردد که این امر راندمان کویل را افزایش می­دهد . آرایش مثلثی لوله ها باعث می­شود که هوا با تمام سطح لوله­ها در تماس باشد . همچنین فاصله بین لوله­ها طوری طراحی شده که بهترین تناسب بین حجم مبرد در گردش و سطح تبادل ایجاد گردد.

  • کویل­ها بعد از شستشو و چربی­زدایی با فشار گاز ازت تست می­شوند بعد از تخلیه مجدد با فشار250Psi پر می شوند.
  • طراحی کویل­های آرشه به وسیله پیشرفته ترین نرم افزار های روز دنیا انجام شده است که مورد تایید موسسهAHRI هستند.

3- فن­های مورد استفاده از نوع روتور خارجی در دو سایز 42 و 50 سانتیمتر با سرعت­های در حدود 1350RPM دارای کلاس حفاظتیIP54 و کلاس حرارتی F  مطابق با استانداردCE اروپا است. پروانه­ها از جنس الومینیوم سبک، مقاوم و دارای زاویه مناسب جهت پرتاب باد که این فرایند حجم جابجایی هوا را به حداکثر و توان مصرفی و صدای تولید شده را به حداقل می­رساند

برخی مزایای فن های زیلابگ آلمانی  سری  ZA plus

  • این فن­ها مجهز به سیستم محافظ حرارتی در برابر بار اضافی و همچنین توری محافظ مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی است.
  • جعبه برق با کلاس حفاظتی IP66 جهت نصب سیم برق فن­ها ، بر روی کندانسور تعبیه شده است.
  • نازل کاملا بهینه­ سازی شده به همراه هدایت گر باد، موتور روتور خارجی، پخش کننده (دیفیوزر ) شیاردار کوتاه و پره­های داسی شکل منطبق بر علوم برگرفته از طبیعت ( بیونیک )
  • افزایش دبی هوا با استفاده از هود و هدایتگر باد
  • انعطاف پذیری بالا با توجه به قابلییت کنترل 100% دبی جریان هوا
  • ساخته شده از مواد کامپوزیتی با کارایی بالا جهت محافظت در برابر خوردگی
  • پایداری و کارکرد بسیار یکنواخت با توجه به 2 مرحله بالانس دینامیکی
  • افزایش ظرفیت جابجایی هوا در صورت استفاده از پخش کننده ( دیفیوزر ) با انتهای بلند
  • مصرف کم +عمر زیاد = سرمایه گذاری طولانی مدت
  • سازگار با محیط زیست با توجه به قابلیت بازگشت به چرخه بازیافت 
close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog